In deze blog deel ik over mijn eerste bevalling, de geboorte van ons zoontje. Het is een positief maar realistisch bevalverhaal, mijn zoontje werd thuis en in bad geboren. Hopelijk geeft dit eerlijke verhaal je meer vertrouwen in je eigen bevalling.
Toen ik zwanger was van mijn eerste kindje, begon ik al vroeg na te denken over mijn ideale bevalling. Mijn geboortewensen waren duidelijk: een thuisbevalling, het liefst een bad bevalling, in een rustige en ontspannen sfeer. Denk aan een fijn muziekje en een geurkaars om het extra aangenaam te maken. Samen met mijn partner volgde ik een HypnoBirthing-cursus, wat me veel vertrouwen gaf in mijn lichaam en in het geboorteproces. Ook zwangerschapsyoga (Moederlicht zwanger) hielp me enorm; het leerde me beter te luisteren naar mijn lijf.
Ik verwachtte dat mijn baby, zoals vaak bij een eerste, wat langer op zich zou laten wachten en dat de bevalling rustig zou starten met langzaam opbouwende weeën.
Maar mijn bevalling begon heel anders dan verwacht.
Een onverwacht begin op eerste kerstdag
In de nacht voor eerste kerstdag, ik was toen 37 weken zwanger, werd ik rond half 2 ’s nachts wakker omdat mijn vliezen ineens braken. Dat verraste me volledig, ik had gedacht dat de bevalling zou beginnen met weeën en waarschijnlijk ook pas over 3 weken. Een uur later kwamen de weeën op gang en ze werden al snel regelmatig. Helaas had ik de avond ervoor uitgebreid genoten van het kerstdiner, en dat voelde ik: ik moest flink overgeven.
Rond 3 uur ’s nachts kwam de verloskundige. Ik had toen 3 centimeter ontsluiting. Het toucheren, waar ik best tegenop had gezien, viel me alles mee. De verloskundige verwachtte dat ze rond 8 uur/half 9 weer terug zou moeten komen.
Maar de weeën werden daarna snel heftiger. Ik ving ze op in de badkamer, staand aan het doucheraam. Onze badkamer is allesbehalve zen en op dat moment hoefde die fijne muziek of geurkaarsen voor mij ook écht niet.
Een weeënstorm en snelle bad bevalling
De bevalling nam ineens vaart. De weeën kwamen snel achter elkaar en waren behoorlijk intens. Ik twijfelde of ik dit nog lang zou volhouden en vroeg om pijnstilling. We belden de verloskundige opnieuw. Toen ze arriveerde bleek ik al bijna volledige ontsluiting te hebben. Pijnstilling was geen optie meer, maar het gaf me rust te horen dat ik er al bijna was — al voelde het ook onwerkelijk, want ik dacht nog aan het begin te staan.
Mijn man zette halsoverkop het bevalbad op, terwijl ik op bed lag en probeerde de persweeën wat tegen te houden. Toen het bad eenmaal klaar was, mocht ik erin. Wat een verademing! Het warme water, de zachte muziek en de gedimde lichten brachten de rust waar ik zo naar verlangde. Achteraf dacht ik: had ik dit maar eerder gedaan. Niet lang daarna kwam de kraamzorg erbij voor extra ondersteuning.
De geboorte van mijn zoon
Om 7.30 uur werd onze zoon geboren. In bad en thuis, precies zoals ik had gehoopt. Ik mocht hem zelf aanpakken, een magisch moment dat ik nooit zal vergeten. Toch voelde ik me in eerste instantie niet emotioneel, eerder overdonderd. Geen tranen, geen overweldigende vreugde, maar een soort stilte vanbinnen. De kraamzorg vertelde later dat dat heel normaal is, zeker bij een snelle bevalling.
Na de geboorte ging ik uit bad en terug naar bed voor de nageboorte. Dat vond ik een vreemd moment: mijn kindje lag al op mijn borst, maar ik voelde nog steeds de placenta in mijn buik. Die kwam niet vanzelf, dus kreeg ik een oxytocine-prik. Met wat hulp en druk kwam hij er gelukkig alsnog uit. Daarna moest ik gehecht worden, wat even duurde, maar ondertussen genoot ik van het kijken naar mijn pasgeboren baby.
Het gouden uur
Toen alles achter de rug was, kregen we tijd voor het gouden uur. Alleen met z’n drieën op bed, ons nieuwe gezin. Onze zoon zocht al naar mijn borst en keek met grote, nieuwsgierige ogen de wereld in. Langzaam begon het besef te landen: dit is ons kind. Het was een bijzonder, intiem moment vol verwondering.
Een positief geboorteverhaal om dankbaar voor te zijn
Veel van mijn bevalling verliep anders dan verwacht: sneller, intenser, en minder ‘zen’ dan ik had gedacht. Toch is het voor mij een positief bevalverhaal. Ik ben ontzettend dankbaar dat ik thuis kon bevallen, in bad, omringd door vertrouwde gezichten. Die veiligheid en het warme water hebben me enorm geholpen om te ontspannen. De pijn werd minder intens en ik kon me echt overgeven aan het proces.
Deze thuisbevalling was precies wat ik had gehoopt, maar ik heb ook geleerd dat flexibiliteit belangrijk is. Niet alles is te plannen. Voor mijn komende bevalling – ik ben nu zwanger van ons tweede kindje – probeer ik minder verwachtingen te hebben. Rust en ontspanning blijven belangrijk, maar ik laat meer los. Ook een ziekenhuisbevalling met pijnstilling voelt nu als een prima en veilige keuze.


0 reacties op "Positief bevalverhaal: thuisbevalling met onverwachte wendingen"